Epocile in modelismul feroviar - Germania

Pentru formarea de garnituri corecte si incadrarea lor intr-o anumita perioada istorica au fost standardizate epocile din modelismul feroviar prin norma Morop NEM800 (Germania), fiecare epoca este impartita in perioade. Epocile sunt numerotate cu cifre romane, iar perioadele cu litere - de ex epoca IIc. Trecerea de la o epoca la alta sau de la o perioada la alta s-au facut treptat pe parcusul mai multor ani, de aceea in perioadele de tranzitie se pot utiliza modele din epoci sau perioade consecutive.

Epoca I

Epoca I cuprinde perioada de la aparitia cailor ferate in Germania pana la dezvoltarea locomotivelor cu aburi la forma celor de azi si aparitia primelor locomotive electrice. In aceasta epoca au aparut primele retele feroviare, de stat sau private si s-a creeat interconectarea dintre acestea

epoca Ia

Perioada Ia: 1835 - 1875
Aparitia primelor cai ferate in Germania, de stat sau private, dezvoltarea acestora si interconectarea dintre acestea. Locomotivele au forme si culori diverse.

epoca Ib

Perioada Ib: 1875 - 1895
Creearea celor noua retele feroviare de stat corespunzatoare landurilor din Germania, dezvoltarea retelei feroviare. Primele cai ferate secundare si cai ferate inguste. Introducerea franei cu aer la trenurilor de persoane.

epoca Ic

Perioada Ic: 1895 - 1920 Reorganizarea cailor ferate, introducerea primelor norme de circulatie si semnalizare. Aparitia locomotivelor cu aburi moderne ( in forma cunoscuta azi ), aparitia primelor locomotive electrice. Introducerea primelor vagoane de calatori cu 4 axe si a franei cu aer comprimat la trenurile de marfa.

Epoca II

Epoca II cuprinde perioada de la unificarea cailor ferate ale landurilor pana la sfarsitul razboiului. In aceasta perioada s-au introdus in fabricatie primele locomotive si vagoane "standardizate" si s-a dezvoltat tractiunea electrica.

epoca IIa

Perioada IIa: 1920 - 1925
Trecerea la Reichsbahn a cailor ferate ale landurilor. Primele vagoane de calatori " standardizate "

epoca IIb

Perioada IIb: 1925 - 1937
Crearea DRG (Deutsche Reischsbahn Gesellschaft). Redenumirea locomotivelor si aparitia primelor locomotive "standardizate". Eliminarea clasei 4 de calatorie.

epoca IIc

Perioada IIc: 1937 - 1949
Vopsirea siglei cu vulturul (ReichsAdler) pe locomotive si automotoare. Incorporarea cailor ferate austriece in DRB (Deutsche ReichsBahn). Aparitia locomotivelor ""de razboi" (Kriegs-Lokomotive). Utilizarea dupa razboi a inscriptiilor "Zona de ocupatie" (Besatzungzone).

Epoca III

Perioada de inceput a DB ( Deutsche Bundesbahn ) si a DR ( Deutsche Reichsbahn ) din DDR. Perioada de modificari structurale majore a parcului feroviar, prin dezvoltarea tractiunii Diesel si Electrice.

epoca IIIa Perioada IIIa : 1949 - 1956
Creearea DB pe teritoriu Germaniei de Vest. Traficul de persoane cuprinde 3 clase. Aparitia primelor vagoane de calatori de 26,4 m

epoca IIIb Perioada IIIb : 1956 - 1970
Introducerea celei de a 3-a lumini la locomotive si automotoare. Introducerea cocardei DB. Traficul de persoane cuprinde 2 clase, introducerea dungii galbene la vagoanele de clasa 1. Program de modernizare a locomotivelor cu aburi existente, dezvoltarea de noi tipuri de locomotivelor diesel si electrice. Introducerea trenurilor TEE.

Epoca IV

epoca IV Perioadea de sfarsit a DB, introducerea numerelor computerizate ( UIC ). Generalizarea tractiunii diesel si electrice si disparitia tractiunii pe abur. Introducerea trenurilor InterCity. Introducerea noului concept de culoare Bej/Rosu si Bej / Turqoise.

Epoca V

epoca V Perioada inceputa la reunificarea Germaniei, pana in anul 2005. Organizarea companiilor feroviare in societati pe actiuni (DBAG) , organizarea separata in companii pentru infrastructura si transportul de marfuri, dezvoltarea retelei de linii speciale de mare viteza si introducerea trenurilor ICE. Renumerotarea materialului rulant din fosta DDR conform cu numerotarea DB.

Epoca VI

epoca VI Perioada inceputa in anul 2005 odata cu, pana in zilele noastre. Aparitia companiilor feroviare private fara infrastructura propie. Introducerea schemei de numerotare UIC cu 12 cifre, dezvoltarea internationala a retelelor de mare viteza.


Folositi mouse pentru a vizualiza detalii la fotografii