Scheme conexiuni iluminare


 

Am sa prezint cateva scheme simple pentru iluminarea locomotivelor si vagoanelor cu ajutorul LED-urilor, utile celor care doresc sa modifice instalatia existenta sau pur si simplu sa monteze o instalatie intr-o locomotiva sau vagon care nu a fost echipat din fabricatie.

1.Lumini pentru locomotive care functioneaza in sistem ANALOG

Acest circuit are avantajul ca foloseste doar doua fire de conexiune intre circuit si locomotiva. LED-urile sunt legate in paralel pentru ca iluminarea acestora sa se obtina de la tensiuni mici de alimentare. In cazul in care LED-urile lumineaza invers sensului de mers al locomotivei se vor inversa firele. Firele de la cele doua capete ale locomotivei se vor lega in antiparalel astfel incat pentru o anumita polaritate sa lumineze alb la o instalatie si rosu la cealalta. In cazul in care lumina este prea puternica se va mari valoarea rezistentei pana se obtine nivelul dorit de lumina, in niciun caz nu se va reduce valoarea acesteia deoarece se pot arde LED-urile.

2.Lumini pentru locomotive care functioneaza in sistem DIGITAL

Sistemul digital presupune comanda iesirilor de la decodor fata de un fir comun ( + comun ) acesta este firul albastru de la decodor. Pentru locomotivele care au masa la sasiu se poate utiliza o conexiune la masa locomotivei doar in cazul in care nu este disponibil firul albastru de la decodor ( decodoare cu 6 pini NEM 651 ).

Cele doua instalatii de iluminat se vor lega invers, astfel incat la deplasarea intr-o directie sa lumineze LED-urile albe ( galbene ) de la un capat si cele rosii de la celalt capat. In cazul in care LED-urile se aprind exact invers este mai simplu sa schimbam sensul de rotatie a motorului acolo unde este posibil. ( unele decodoare permit schimbarea sensului de rotatie, in majoritatea locomotivelor Roco se poate obtine schimbarea sensului prin rotirea motorului cu 180 o)

Rezistenta marcata cu * se va stabili in functie de nr. de led-uri si de culoarea acestora.
Se poate calcula cu formula R = ( UA - UL ) / I, unde UA este tensiunea de alimentare, UL este caderea de tensiune de pe LED-uri iar I este curentul prin circuit ( de obicei 10...20 mA ), uzual se pot alege urmatoarele valori:
R = 1 KOhm , pt. 2 LED galben
R = 820 Ohm , pt. 3 LED galben
R = 750 Ohm , pt. 2 LED alb
R = 470 Ohm , pt. 3 LED alb

3.Lumini interioare vagoane care functioneaza in sistem ANALOG

O schema deosebit de simpla, LED-urile sunt legate in paralel pentru ca iluminarea acestora sa se obtina de la tensiuni mici de alimentare. Condensatorul se va alege cat mai mare posibil, la tensiunea de 16 - 25V, se vor utiliza de preferinta LED-uri SMD, sau alte LED-uri cu unghiul de dispersie de 120o

4.Lumini interioare vagoane care functioneaza in sistem DIGITAL

Fata de schema din fig.3 se vor lega cate 3 LED-uri in serie, pentru reducrea curentului total consumat ( in cazul LED-urilor galbene se pt lega si 5 buc in serie ), Rezistenta se va calcula similar cu exemplul de la fig.2

In cazul in care se doreste instalarea in vagon a unui decodor de functii pentru posibilitatea comutarii iluminarii atunci puntea redresoare se poate elimina.


© hgd.ro 2009 - 2010