Acasa

Modele

locomotiva electrica E69

Locomotivele electrice E69

Linia Murnau - Oberammergau aflata in propietatea companiei private LAG (Lokalbahn Aktien-Gesellschaft) a fost prima cale ferata electrificata din Germania deschisa traficului comercial. Traficul de calatori era realizat cu automotoare electrice iar pentru traficul de marfa au fost comandate in total 5 locomotive. La constructia liniei s-a ales tensiunea de alimentare de 5,5 kV si 16 Hz ( inca nu exista alimentare standardizata pentru caile ferate ). Toate cele 5 locomotive, denumite initial LAG 1...5 erau echipate cu 2 motoare cu tractiune pe fiecare axa, solutie care a ajuns sa fie utilizata pe scara larga doar dupa 20 de ani!
Fiecare dintre aceste locomotive purtau si un nume de fata: „Katharina“ ( LAG1), „Pauline“ (LAG2), „Hermine“ (LAG3), „Johanna“ (LAG4), „Adolphine“ (LAG5). In anul 1938 DRG a preluat compania privata LAG si impreuna cu ea si cele 5 locomotive electrice care deserveau linia. Desi cele 5 locomotive sunt diferite, toate au primit indicativul E69 deoarece sunt asemanatoare. Intrucat alimentarea acelei linii se facea cu 5,5 kV niciuna dintre locomotive nu a putut parasi acea cale ferata pana in anul 1955 cand au fost modernizate locomotivele LAG 2...5 deoarece alimentarea liniei a fost transformata pe 15 kV, conform cu standardul german. Dupa modernizare locomotivele E69 02 si E69 04 au fost vopsite verde, iar E69 03 si E69 05 au fost vopsite rosu, locomotivele E69 04 si E69 05 au fost folosite in principal la trenuri de marfa, iar E 69 02 si E69 03 la manevra. Aceste locomotive au fost retrase din circulatie in perioada 1977 - 1982, la acel moment E 69 02 fiind cea mai veche locomotiva aflata in exploatare, aceasta a parcurs in serviciu peste 2.000.000 km. Datorita faptului ca aceste locomotive au fost foarte indragite, toate cele 5 locomotive au fost pastrate in diferite muzee, E69 05 se afla in stare de functionare, este folosita ocazional pentru trenuri speciale.

Caracteristici tehnice

  E69 01 E69 02 E69 03 E69 04 E69 05
Formula axelor B B B B B
Data intrarii in serviciu 1906 1909 1912 1922 1930
Putere maxima 206 kW352 kW352 kW268 kW605 kW
Putere nominala160 kW306 kW306 kW237 kW565 kW
Forta de tractiune54 kN82 kN82 kN69 kN93 kN
Viteza max50 km/h50 km/h50 km/h50 km/h50 km/h
Greutate23,5 t25,5 t25,5 t25,6 t32 t
Lungime7,50 m7,35 m7,35 m7,75 m8,70 m
Nr. motoare22222
Greutatea pe osie11,8 t12,8 t12,8 t12,8 t16 t
Sistem5,5 kV 16 2/3 Hz5,5 kV 16 2/3 Hz *5,5 kV 16 2/3 Hz *5,5 kV 16 2/3 Hz *5,5 kV 16 2/3 Hz *

*din 1955 - 15 kV, 16 2/3 Hz

Cateva site-uri cu informatii si fotografii interesante [1] [2]

Un test comparativ efectuat de revista MIBA

Locomotiva E69 003 (169 003-1), Brawa, scara HO

In decursul timpului diferiti fabricanti au oferit modele mai mult sau mai putin reusite ale unor locomotive E 69, cel mai cunoscut in Romania fiind E 69 05 produs de Piko. Azi doar firma Brawa mai ofera un model de E 69 03, in varianta de epoca III (B43080) si epoca IV (B0224), versiunea de epoca II (B0222) nu mai este disponibila. Modelul Brawa este realizat din metal, cu multe detalii din plastic atasate. Motorul este cu volanta, transmisia prin roti dintate metalice. Preluarea de curent se face printr-o lamela colectoare si prin sasiul metalic al locomotivei. Lumini cu becuri albe (B0222 si B0224 ) sau cu led-uri warm white (B43080), se schimba cu directia de mers. Mufa NEM 652 ( B0222 si B0224 ) sau MTC 21 (B43080) pentru montarea unui decodor. Spatiul pentru decodor este relativ redus, de aceea este necesar un decodor cu dimensiuni reduse (de ex. un decodor pt. scara N). Locomotiva ruleaza cu viteza redusa corespunzatoare modelului real, transmisia este destul de zgomotoasa. Tampoanele sunt cu arc. In cazul utilizarii in analog este posibila alimentarea prin catenara. Cateva fotografii cu modelul Brawa B0224:

locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69

locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69

locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69 locomotiva electrica E69

Locomotiva LAG 2, Trix, scara HO

Un alt model foarte reusit este cel produs de firma Trix, model disponibil si in varianta Maerklin pentru AC, din pacate acum nu mai este disponibil nici una dintre versiunile fabricate. Si firma Trix a fabricat acest model din metal, este echipat cu lumini cu led-uri galbene, motor cu volanta, mufa NEM 652 pentru montarea unui decodor, spatiul rezervat pentru acesta este deosebit de mic. Locomotiva LAG 2, in versiunea de inmatriculare originala a fost disponibila doar in setul T21254 impreuna cu 2 vagoane de calatori, cateva fotografii cu acest model:

 Trix 21254  Trix 21254  Trix 21254  Trix 21254 set Trix 21254


© hgd.ro 2009 - 2010

magazin trenulete electrice si accesorii